Po ročnej pauze pribudne skoro 50 kilometrov diaľnic. Výstavbu predlžujú zmeny projektov

Zmeny podmienok, presuny termínov predlžujú stavbu diaľnic na Slovensku a náklady rastú. Aj preto vlani nepribudla žiadna. V tomto roku by sa motoristi mohli dočkať desiatok kilometrov nových úsekov.

Úsek D1 Liptovský Hrádok. Foto: NDS/FB.

Úsek D1 Liptovský Hrádok. Foto: NDS/FB.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) má aktuálne rozostavaných osem úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 74 kilometrov. Stavebné práce meškajú na piatich z nich, mali byť hotové v uplynulých rokoch alebo do vlaňajška. Polovica týchto stavieb bola, respektíve ešte je, financovaná aj zo zdrojov Európskej únie.

Dva najsledovanejšie úseky na D1 s tunelmi Višňové a Čebrať na severe, na trase hlavnej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami, stavajú s prestávkami vyše desať rokov. V prevádzke mali byť pritom už pred šiestimi a ôsmimi rokmi.

Pôvodné zmluvné ceny všetkých úsekov vo výstavbe v celkovom objeme takmer 1,5 miliardy eur podľa našich prepočtov vzrástli zatiaľ bezmála na 1,7 miliardy eur bez dane z pridanej hodnoty. K tomu treba pridať samostatnú zákazku na dodanie technológie pre tunel Višňové a informačného systému D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala.

Dokončiť chcú päť diaľničných úsekov

Dopravný analytik Jozef Drahovský tvrdí, že na Slovensku nemešká ani tak odovzdávanie diaľnic, ako mešká začiatok ich výstavby. „K tomu treba pripočítať chyby pri verejnom obstarávaní, keď objednávame najhoršiu kvalitu za najnižšiu cenu a potom sa divíme," uviedol pre Štandard.

Každá zo stavieb má podľa neho svoje problémy. „NDS oproti minulým rokom je oveľa aktívnejšia a so svojimi dodávateľmi pracuje na tom, aby sa všetky termíny v rámci možností stihli," podotkol expert.

Štandard sa pozrel na to, aké diaľničné úseky môžu byť v roku 2025 dokončené a motoristi by ich mohli využívať. Podľa informácií o rozostavaných stavbách a plánoch diaľničiarov by mali - v priebehu či do konca aktuálneho roka - práce skončiť na piatich úsekoch v dĺžke 47,5 kilometra.

Ilustračná snímka. Foto: NDS/FB.

Ružomberok má dostať obchvat na D1

Jedným z nich je D1 Hubová - Ivachnová v dĺžke zhruba 15 kilometrov pri Ružomberku, vrátane 3,6-kilometrového tunela Čebrať. Pôvodná zmluvná cena výstavby liptovského úseku 227 miliónov eur bez dane z roku 2013 - po prerušení prác pre zosuv pôdy, následnej zmene trasy a predĺžení tunela - narástla doposiaľ skoro na 320 miliónov eur.

V ľavej rúre tunela Čebrať pokračujú práce na vozovke, v pravej rúre betonáž cesty už skončili. Začali aj s inštaláciou technológie tunela, pričom kabeláž informačného systému diaľnice zavedú na jej celej trase aj mimo tunela.

Motoristi môžu od decembra minulého roka využívať zatiaľ dvojkilometrovú časť D1 pri Ivachnovej v smere z Ružomberka na východ. Jej súčasťou je krytá galéria ako stabilizačný objekt. Pri ceste opačne, od Popradu do Ružomberka, vodiči využívajú cestu prvej triedy I/18. Obchvat Ružomberka sa po sprevádzkovaní napojí na plynulú trasu D1 okolo Popradu, Prešova až do Bidoviec za Košicami v dĺžke skoro dvesto kilometrov.

Česko-slovenské združenie spoločností OHLA ŽS a Váhostav-SK má celú stavbu D1 Hubová - Ivachnová, ktorá mala byť hotová už v roku 2017, po novom dokončiť do konca tohto roka. Uvidíme, či to tentokrát už vyjde.

Sprejazdnená časť D1 pri Ivachnovej. Foto: ndsas.sk

R3 pri Tvrdošíne v polovičnom profile

Po štyroch rokoch od začiatku prác má byť v tomto roku dokončený aj oravský úsek R3 Tvrdošín - Nižná v dĺžke 5,6 kilometra, zväčša v polovičnom profile. Vysúťažená cena 62 miliónov eur sa zvýšila doteraz na viac ako 65 miliónov eur bez dane.

Firmy Hochtief SK, Porr a Hydroekol Dolný Kubín mali stavbu stihnúť pôvodne za dva a štvrť roka do leta 2023. Meškanie dosahuje už viac ako jeden a pol roka. Úsek R3 po dostavbe nadviaže na obchvat Trstenej, odľahčí okolité obce od kamiónov jazdiacich do a z Poľska.

Na R2 pri Kriváni bude mostná estakáda

Výstavba 9-kilometrového úseku R2 Kriváň - Mýtna, vrátane takmer päťkilometrovej mostnej estakády, na trase medzi Zvolenom a Lučencom trvá už skoro päť rokov. Združenie stavebných spoločností Doprastav, Strabag, Eurovia SK a Eurovia CS plánovalo stavbu dokončiť ešte vlani na jar, ale podľa očakávania diaľničiarov práce majú pokračovať do leta tohto roka.

Zmluvná cena tohto úseku nad 232 miliónov eur vzrástla aktuálne na 270 miliónov eur bez dane. Zahŕňa po novom aj dodatočné náklady za 6,5 milióna eur na odstránenie veľkej skládky odpadu z minulosti na trase stavby. NDS sa zaviazala túto sumu predbežne uhradiť zhotoviteľovi napriek sporu, kto ju má zaplatiť. Práce na úseku tak môžu pokračovať, inak hrozilo ich prerušenie a ďalšie predĺženie.

Úsek sa po vybudovaní napojí na existujúce úseky Pstruša - Kriváň a Mýtna - Tomášovce. To umožní súvislé prepojenie z Bratislavy cez Trnavu a Zvolen takmer k Lučencu v dĺžke vyše 240 kilometrov po D1, R1 a R2, s výnimkou stále chýbajúceho desaťkilometrového obchvatu Zvolena na R2.

Výstavba R2 Kriváň - Mýtna. Foto: ndsas.sk

Juhovýchodný obchvat Košíc na R2

Druhý úsek R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany v dĺžke vyše 14 kilometrov mal byť po troch rokoch výstavby dokončený v marci tohto roka. Po predĺžení lehoty o viac ako päť mesiacov je dokončenie plánované v závere leta.

Spoločnosť Eurovia SK začala s prácami na jar 2022, pôvodné náklady 132,6 milióna eur sa odvtedy zvýšili na viac ako 152 miliónov eur bez dane.

Úsek R2 bude súčasťou juhovýchodného obchvatu Košíc. Začína sa v križovatke Košice - Juh napojením na hotovú R4 Košice - Milhosť a končí sa nadviazaním na D1 Budimír - Bidovce.

Križovatka Košice - Juh na začiatku budúceho košického obchvatu na R2. Foto: ndsas.sk

Rozšírenie D1 pri Bratislave, prepojenie D1 a D4

Rozširovanie 3,6-kilometrového úseku D1 medzi križovatkami Bratislava, Vajnory - Triblavina by sa malo po troch rokoch od uzavretia zmluvy skončiť do konca tohto roka.

Súčasťou stavby je aj prepojenie D1 a D4, pričom vetvy tejto križovatky v smere z Jaroviec na Trnavu (z D4 na D1) a od Trnavy na Raču (z D1 na D4) diaľničiari už sprejazdnili v závere minulého roka. Na otvorenie ešte čaká aj vetva v smere z Trnavy na Jarovce (z D1 na D4).

V tomto roku stavbári začnú obnovu mostov a zvyšku D1, vrátane zdvíhania jej nivelety. Z tohto dôvodu bude presmerovaná doprava na kolektory, obchádzkové vetvy a na už napojené vetvy z križovatky D1 a D4. Križovatka má značne zlepšiť dopravnú situáciu v hlavnom meste a odľahčiť najmä preťažený Prístavný most na D1.

Poľská spoločnosť Budimex sa v zmluve zo záveru roka 2022 zaviazala stavbu dokončiť do troch rokov, teda do konca aktuálneho roka. Pôvodná zmluvná cena v objeme bezmála 111 miliónov eur sa zvýšila zatiaľ na 112,6 milióna eur bez dane.

Napojenie z D1 na D4 pri Bratislave. Foto: ndsas.sk

Zmeny priorít, nedodržiavanie kontinuity

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej očakáva, že úseky D1 Hubová - Ivachnová, R3 Tvrdošín - Nižná či R2 Kriváň - Mýtna budú v tomto roku dokončené a odovzdané do predčasného užívania.

Predlžovanie výstavby diaľnic na Slovensku, bez ohľadu na to aká je vláda, súvisí podľa experta s neustálym menením priorít a ľudí na ministerstve dopravy a hlavne v NDS. „Kým sa oboznámia so všetkými vecami, dotýka sa to aj realizovaných stavieb. Procesy sa neurýchľujú, ale spomaľujú," povedal pre Štandard s tým, že prvý rok po zmene vedenia NDS prichádza útlm aj na stavbách.

„Na Slovensku nedodržiavame kontinuitu v personálnych otázkach. Politika by do toho nemala zasahovať. To sa týka následne zmien priorít," dodal Ondrej Matej. Krajiny s vybudovanou nadradenou infraštruktúrou podľa neho majú stabilizované tieto pozície na dlhé roky.

Úsek D1 s tunelom Višňové má byť hotový o rok

Ďalšie tri rozostavané stavby majú trvať do nasledujúcich dvoch rokov. Vari najviac sledovaná je dostavba 13,5-kilometrového úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala, vrátane 7,5-kilometrového tunela Višňové, ktorý bude po sprevádzkovaní najdlhší na Slovensku.

Pôvodné taliansko-slovenské združenie firiem Salini Impregilo a Dúha začalo úsek stavať v roku 2014 a dokončiť ho malo v roku 2019. Po dohode s diaľničiarmi v tom istom roku pre neplnenie záväzkov na stavbe predčasne skončilo.

Stavba D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala. Foto: ndsas.sk

Nahradila ho spoločnosť Skanska SK na jar 2021 s tým, že stavebné práce zrealizuje zhruba za tisíc dní, čiže do začiatku roka 2024. Aj pre opravu nedostatkov po predošlom zhotoviteľovi a ďalšie práce je lehota výstavby najnovšie predĺžená až do začiatku budúceho roka.

„Boli uzatvorené dodatky s dodávateľmi stavebnej ako aj technologickej časti tak, aby po organizačnej stránke nič nebránilo odovzdať úsek do užívania motoristom do konca februára 2026," potvrdila termín dokončenia NDS. Vysúťažená cena za dostavbu tohto úseku bola takmer 255 miliónov eur, po viacerých zmenách aktuálne presiahla 332 miliónov eur bez dane.

Dokončeniu úseku začiatkom budúceho roka je prispôsobená - ako samostatná zákazka - inštalácia technológie tunela Višňové a informačného systému diaľnice. Pôvodne mala trvať jeden a pol roka do mája 2025, ale pre zosúladenie s ukončením stavebnej časti ju tiež predĺžili. Cena dodania technológie sa takisto zvýšila z viac ako 54 miliónov eur na vyše 60 miliónov eur bez dane pre zrýchľujúce opatrenia.

Časť stavby D1 s tunelom Višňové. Foto: NDS/FB

Predĺženie R1 pri Banskej Bystrici a obchvatu Prešova na R4

Úsek R1 pri Banskej Bystrici smerom na Slovenskú Ľupču bude predĺžený o tri kilometre. Prvú etapu stavby za takmer 87 miliónov eur bez dane by mali - po začatí v minulom roku - spoločnosti Doprastav a Metrostav DS dokončiť v roku 2026.

Od jesene 2023 je vo výstavbe aj druhá etapa severného obchvatu Prešova na R4. Súčasťou vyše 10-kilometrového úseku, ktorý nadviaže na dokončenú prvú etapu v dĺžke takmer 4,5 kilometra, bude skoro dvojkilometrový tunel Okruhliak.

Práce sú plánované na štyri roky, dokončené majú byť v závere roka 2027. Zmluvná cena v objeme skoro 338 miliónov eur zatiaľ vzrástla na 340 miliónov eur bez dane. Diaľničiari získali na túto stavbu 69 miliónov eur zo zdrojov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy.

Zhotoviteľom projektu sú spoločnosti Eurovia SK, Eurovia CS, SMS, Váhostav - SK a TuCon, posledné dve realizovali aj prvú etapu prešovského obchvatu.

Vizualizácia časti R4 s tunelom Okruhliak. Zdroj: ndsas.sk

Kvalita prípravy projektov klesla

Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Pavol Kováčik upozornil, že na Slovensku sa v ostatných rokoch mimoriadne znížila kvalita prípravy projektov u investorov. Podľa neho to vidieť aj vo verejných obstarávaniach, v ktorých sú stovky technických otázok k súťažným dokumentáciám.

„Akosi sa vytratila odborná práca investorov. Vedia, alebo by mali vedieť, inžiniersko-projektovú prípravu vykonať, avšak v ostatných rokoch vypisované súťaže ukazujú, že je to významne formalistické," povedal pre Štandard šéf profesijnej organizácie zamestnávateľov v stavebníctve.

Poukázal na viaceré problémy v príprave stavieb. Pravidlá a podmienky, ktoré projektanti dostávajú, označil za nedostatočné. „Druhý problém je v kvalite, čase spracovania projektovej dokumentácie. Termíny na jej spracovanie sú extrémne krátke, v podstate projektant nemá dostatok času na optimalizáciu projektového riešenia," priblížil Pavol Kováčik.

Veľký nárast zmien počas výstavby

Tretí problém je preberacie konanie projektovej dokumentácie. Prebieha vlastne až v súťaži, čo generuje veľa technických otázok uchádzačov. „Niektoré úpravy sa už ani nedajú uskutočniť, dostáva sa to do výstavby a potom sa zisťujú nové skutočnosti, alebo sú v dokumentácii chyby, nejasnosti. To všetko výstavbu predlžuje, v niektorých prípadoch predražuje," uviedol prezident ZSPS s tým, že počet zmien počas výstavby za ostatné roky výrazne narástol.

Stavebné firmy sú podľa Pavla Kováčika najradšej, ak majú jasný projekt a môžu ho rýchlo zrealizovať. Akékoľvek predlžovanie predražuje náklady, viaže odborné kapacity a réžie, pričom odborníkov na prípravu, manažment stavieb je málo.

Pavol Kováčik. Foto: Vladislav Varga

Tendre na dostavbu D3 a D1 Turany - Hubová

Diaľničiari aktuálne organizujú súťaže na štyri nové úseky v dĺžke takmer 40 kilometrov a za viac ako 2,5 miliardy eur bez DPH. Ak by ich skončili v tomto roku, môžu začať s ich výstavbou. Ide o tri zvyšné úseky D3 medzi Čadcou a Žilinou v dĺžke 26 kilometrov, v celkovom objeme viac ako 1,1 miliardy eur bez dane.

Súťažia aj zhotovitelia 13,5-kilometrového úseku D1 Turany - Hubová predbežne za 1,47 miliardy eur bez dane. Súčasťou posledného nerozostavaného úseku D1 medzi Bratislavou a Košicami budú tunely Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov). Je to historicky najvyššia investícia NDS. Okrem toho beží tender aj na stavbu rajeckého privádzača na D1 z Lietavskej Lúčky do Žiliny v dĺžke skoro 4 kilometre za 76,4 milióna eur bez dane.

„Medzi najvyššie priority jednoznačne patrí kysucká D3. Analýzy ukazujú, že po dostavbe týchto troch dôležitých úsekov D3 ubudne minimálne sedemtisíc osobných áut a päťtisíc nákladných vozidiel z existujúcej cesty prvej triedy," uviedla pre Štandard NDS. Dokončenie ťahu D1 medzi Bratislavou a Košicami podľa diaľničiarov výrazne ušetrí cestovný čas motoristom pendlujúcim medzi dvoma najväčšími metropolami Slovenska.

Križovatka Lietavská Lúčka na D1. Foto: NDS/FB

Rajecký privádzač má zlepšiť dopravné podmienky pre obyvateľov žilinského regiónu aj kvalitu života obyvateľov dotknutých obcí Lietavská Lúčka a Porúbka. „Podľa dostupných čísiel práve po tejto ceste denne prejde Porúbkou 11-tisíc vozidiel a Lietavskou Lúčkou až 15-tisíc vozidiel," dodala NDS. Spomínané verejné obstarávania nemôže bližšie komentovať, kým nebudú ukončené.

Dostavba chýbajúcich úsekov pomôže všetkým

Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia by privítalo viac kvalitných ciest, nielen diaľnic.„Želáme si, aby sa systémovo vyriešilo stabilné a zodpovedajúce financovanie cestnej infraštruktúry, vrátane systémových opráv a údržby. Je kľúčové, aby sme mali aspoň jedno kompletné cestné prepojenie sever - juh," vyjadril sa pre Štandard prezident združenia cestných dopravcov Pavol Piešťanský.

Dostavanie chýbajúcich diaľničných úsekov podľa neho pomôže všetkým - vodičom nákladnej dopravy i motoristom. „Zlepší sa bezpečnosť na cestách, komfort premávky, znížia sa emisie," očakáva prezident ČESMAD Slovakia.